La Glaneuse
Le webzine de Marie-Laure Rolland pour entrer dans la danse
  • Accueil
  • Les Rencontres
    • Akram Khan : « On a un problème de civilisation »

      17 juin 2024

      Euh-Me Ahn : « Mon rôle est d’ouvrir les…

      31 mai 2024

      Louis Steinmetz à la conquête de Cologne

      22 février 2024

      William Cardoso : pour en finir avec la violence

      26 octobre 2023

      Focus sur le Festival de danse Aerowaves 2023 au…

      30 août 2023

  • La Récolte
    • Le retour réussi de Sylvia Camarda sur scène

      28 juin 2024

      La Jungle sans issue d’Akram Khan

      4 juin 2024

      Quand l’intelligence artificielle co-signe une chorégraphie

      7 mai 2024

      La Maison pour la danse s’ouvre timidement au…

      25 avril 2024

      Une nouvelle étape pour la Junior Company CND…

      18 avril 2024

  • La Croisée des Chemins
    • Quand Jill Crovisier danse sur l’Arc-en-ciel de Camille…

      20 juin 2024

      Aragon au cœur de la Battle

      7 mars 2024

      Les visions pacifiques de Lemi Ponifasio

      13 février 2024

      Peeping Tom: dernier inventaire avant liquidation ?

      20 octobre 2023

      ADH(A)ra de Rhiannon Morgan : au nom du père

      26 juin 2023

  • Champ Libre
    • Jill Crovisier en quête de sens

      15 janvier 2025

      12 décembre 2024

      Mes coups de coeur pour la nouvelle saison…

      27 septembre 2024

      TROIS-CL : pourquoi la révolution n’aura pas lieu

      18 janvier 2024

      Danzpräis et Theaterpräisser 2023 : les gagnants et les…

      26 septembre 2023

  • A propos

About

This webzine is aimed at all those who are passionate about dance or simply curious and want to follow me to discover what happens on stage but also behind the scenes.

I am based in Luxembourg, a small multicultural and multilingual territory where artists from all over the world come and express themselves in the universal language of the body. La Glaneuse offers to meet them through different sections:


LES RENCONTRES 
: interviews and portraits of choreographers, dancers or personalities from the dance world.

LA RÉCOLTE : reviews of shows seen in Luxembourg but also in places where I can discover nuggets to add to our basket.

A LA CROISÉE DES CHEMINS : reports on other artistic expressions that enrich the dance – exhibitions, movies or TV series, DVDs, books, essays, etc.

CHAMP LIBRE : Cartes blanches offered to guests, analyses, dance news…


Why the name of La Glaneuse?

The name refers to the painting of the French painter Jean-François Millet, entitled « Les glaneuses » (« The Gleaners ») (1857).

I like the musicality of the word, with its ternary rhythmic that continues on a suspension point full of promises and twists and turns. The gesture is beautiful too. To bend down, to pick up, to get up again … the image fixed by the painter suggests the movement, the primordial act of which the dance is born. It’s up to us to imagine it, to animate it with our eyes. Finally, this name comes to remind us that artistic creation, that we can glean here and there, is what nourishes our sensitivity, what sharpens our spirit and sometimes fills our soul.


Who am I ?

No, I’m not a former star dancer who has turned into a penholder – but I admit that I dreamed of being one when I was 7 years old. My career plan to achieve this was well defined. It had been validated by my older brother. Then came the passion for writing, the curiosity for the world around me, the taste for encounters. That’s how I became a journalist after studying at the Institut d’Etudes Politiques and the Sorbonne School of Journalism (Celsa) in Paris. I spare you the details of my long career. To make a long story short, from 2005 I followed the dance news for the daily newspaper « Luxemburger Wort », for which I was responsible for the cultural department between 2013 and 2017. It was there that I truly discovered the diversity and richness of contemporary dance, its fruitful links with other artistic expressions, the importance of its dialogue with our world. Since 2018, I have been working as a freelance journalist and dance critic.

 

In 2022, I produced and directed my first documentary film on a choreographer, entitled ANNE-MAREIKE HESS – THE BODY IN A STATE OF EMERGENCY.

My second film entitled JILL CROVISIER – IN SEARCH OF THE LOST BODY was released 2025. 

 

This site is freely accessible in order to make the creative work of artists known as widely as possible and to contribute to the growth of a community that shares the same passion for dance. I hope to convince you to get into the dance through your comments, favorites or mugs, suggestions, information sharing by email or social networks. The road will be more challenging if we do it together!


Marie-Laure Rolland

 

This webzine receives financial support from the Ministry of Culture of the Grand Duchy of Luxembourg.

This support does not constitute an approval of the content which reflects the views of the authors only.

Newsletter

Si vous voulez vous tenir informé(e) de l’actualité et événements importants concernant La Glaneuse, abonnez-vous à la newsletter.

Vérifiez votre boite de réception ou votre répertoire d’indésirables pour confirmer votre abonnement.

Rester en contact

Facebook Email Rss

Recherche

La Glaneuse

La Glaneuse

Cliquez sur le logo pour en savoir plus sur le projet
de Marie-Laure Rolland

La Glaneuse sur youtube

La Glaneuse sur youtube
  • Facebook
  • Youtube
  • Email
  • Rss

@2024 - LaGlaneuse.lu est hébergé chez OVH - Tous droits réservés sur les textes. Création du logo: Antoine Grimée - Politique de confidentialité


Retour en haut
La Glaneuse
  • Accueil
  • Les Rencontres
    • Akram Khan : « On a un problème de civilisation »

      17 juin 2024

      Euh-Me Ahn : « Mon rôle est d’ouvrir les…

      31 mai 2024

      Louis Steinmetz à la conquête de Cologne

      22 février 2024

      William Cardoso : pour en finir avec la violence

      26 octobre 2023

      Focus sur le Festival de danse Aerowaves 2023 au…

      30 août 2023

  • La Récolte
    • Le retour réussi de Sylvia Camarda sur scène

      28 juin 2024

      La Jungle sans issue d’Akram Khan

      4 juin 2024

      Quand l’intelligence artificielle co-signe une chorégraphie

      7 mai 2024

      La Maison pour la danse s’ouvre timidement au…

      25 avril 2024

      Une nouvelle étape pour la Junior Company CND…

      18 avril 2024

  • La Croisée des Chemins
    • Quand Jill Crovisier danse sur l’Arc-en-ciel de Camille…

      20 juin 2024

      Aragon au cœur de la Battle

      7 mars 2024

      Les visions pacifiques de Lemi Ponifasio

      13 février 2024

      Peeping Tom: dernier inventaire avant liquidation ?

      20 octobre 2023

      ADH(A)ra de Rhiannon Morgan : au nom du père

      26 juin 2023

  • Champ Libre
    • Jill Crovisier en quête de sens

      15 janvier 2025

      12 décembre 2024

      Mes coups de coeur pour la nouvelle saison…

      27 septembre 2024

      TROIS-CL : pourquoi la révolution n’aura pas lieu

      18 janvier 2024

      Danzpräis et Theaterpräisser 2023 : les gagnants et les…

      26 septembre 2023

  • A propos