La Glaneuse
  • Accueil
  • Les Rencontres
    • Les leçons d’une année “cauchemardesque” pour la danse…

      11 janvier 2021

      Emanuela Iacopini ou la sagesse du corps

      10 novembre 2020

      Pourquoi Rhiannon Morgan met bas les masques

      28 octobre 2020

      Jill Crovisier et Rhiannon Morgan : paroles de danseuses…

      15 juin 2020

      Jean-Claude Gallotta : « Mes pièces de danse ne sont…

      10 mars 2020

  • La Récolte
    • Cie Corps in Situ : Un voyage au…

      3 mars 2021

      1 danseur + 1 spectateur : à situation…

      10 février 2021

      Valérie Reding & Co. complètement “m.a.d”

      19 novembre 2020

      Création de “Blast” : comment s’éclater avec grâce

      13 novembre 2020

      Permis d’embrasser au TROIS-CL

      8 octobre 2020

  • Entrez dans la danse
    • Podcast : Entrez dans la danse avec Sylvia…

      25 février 2021

      Season 1 / Episode 3 – Anne-Mareike Hess…

      15 décembre 2020

      Bientôt une Junior Company de danseurs au Luxembourg

      16 octobre 2020

      Season 1 / Episode 2 – Anne-Mareike Hess…

      24 août 2020

      Retour à l’école pour les danseurs de Corps…

      25 juin 2020

  • La Croisée des Chemins
    • Georges Maikel : en résidence artistique à la maison

      14 octobre 2020

      Réalité virtuelle et buto : mon expérience de « Sublimation »…

      12 mars 2020

      Même pas peur du Butô !

      25 octobre 2019

      Drawing on Steve Reich – Et la musique…

      22 juin 2019

      Vanitas – Live fast, never digest : dérapage trop…

      8 avril 2019

  • Rendez-vous
    • Saison 2020-2021 : La danse revient en force

      14 septembre 2020

      À l’agenda : la danse pour ne pas…

      31 mars 2020

      La danse en mars : des pièces cultes…

      1 mars 2020

      La danse en février : focus sur la…

      31 janvier 2020

      La danse en janvier : séances de rattrapage

      31 décembre 2019

  • A propos

La Glaneuse

LE MAGAZINE DE LA DANSE AU LUXEMBOURG ET AU-DELÀ

  • Accueil
  • Les Rencontres
    • Les leçons d’une année “cauchemardesque” pour la danse…

      11 janvier 2021

      Emanuela Iacopini ou la sagesse du corps

      10 novembre 2020

      Pourquoi Rhiannon Morgan met bas les masques

      28 octobre 2020

      Jill Crovisier et Rhiannon Morgan : paroles de danseuses…

      15 juin 2020

      Jean-Claude Gallotta : « Mes pièces de danse ne sont…

      10 mars 2020

  • La Récolte
    • Cie Corps in Situ : Un voyage au…

      3 mars 2021

      1 danseur + 1 spectateur : à situation…

      10 février 2021

      Valérie Reding & Co. complètement “m.a.d”

      19 novembre 2020

      Création de “Blast” : comment s’éclater avec grâce

      13 novembre 2020

      Permis d’embrasser au TROIS-CL

      8 octobre 2020

  • Entrez dans la danse
    • Podcast : Entrez dans la danse avec Sylvia…

      25 février 2021

      Season 1 / Episode 3 – Anne-Mareike Hess…

      15 décembre 2020

      Bientôt une Junior Company de danseurs au Luxembourg

      16 octobre 2020

      Season 1 / Episode 2 – Anne-Mareike Hess…

      24 août 2020

      Retour à l’école pour les danseurs de Corps…

      25 juin 2020

  • La Croisée des Chemins
    • Georges Maikel : en résidence artistique à la maison

      14 octobre 2020

      Réalité virtuelle et buto : mon expérience de « Sublimation »…

      12 mars 2020

      Même pas peur du Butô !

      25 octobre 2019

      Drawing on Steve Reich – Et la musique…

      22 juin 2019

      Vanitas – Live fast, never digest : dérapage trop…

      8 avril 2019

  • Rendez-vous
    • Saison 2020-2021 : La danse revient en force

      14 septembre 2020

      À l’agenda : la danse pour ne pas…

      31 mars 2020

      La danse en mars : des pièces cultes…

      1 mars 2020

      La danse en février : focus sur la…

      31 janvier 2020

      La danse en janvier : séances de rattrapage

      31 décembre 2019

  • A propos

Season 1 / Episode 1 – Anne-Mareike Hess : my Life as a Choreographer

24 février 2020
Season 1 / Episode 1 –  Anne-Mareike Hess : my Life as a Choreographer
Anne-Mareike Hess, associated artist at the Cultural Exchange Center Neimenster in Luxembourg (photo: Marie-Laure Rolland)

Behind the spotlights of a stage, the work of a choreographer is patiently built up every day. What does it consist of ? Is this life as an artist as brilliant as it seems ? Choreographer and dancer Anne-Mareike Hess accepted La Glaneuse’s Carte blanche to take us into the intimacy of her work, focused on the “emotional body”. For three years, she will be an associated artist at the Cultural Exchange Center Neimenster in Luxembourg. She will report regularly from this adventure. In the first episode of this season 1, she tells us about her first period of residency, from 10 to 18 February 2020.

 

Season 1 / Episode 1 

10.-18 February 2020 : “Plans never match reality”

Unbelievable it’s already the last day of my stay here at neimënster! It’s not the first time I have been living and working here, but it is the first time in my role as associated artist. This basically means that each year I am allowed to spend up to 8 weeks in residency and neimënster will coproduce 2 new creations. Furthermore, I am invited to get involved in the reflections around the artistic line of the house and help to develop Neimënster as a kind of residency center.

Funny enough it did change my experience and it did change the relation to this beautiful place. I’m not a stranger here but am here for a reason. This sheds a different light on the many buildings and different departments and activities that are happening here. I suddenly had much more the urge to understand how this house is functioning and to get to know and participate in the life at neimënster, strolling through the numerous rooms, visiting their exhibitions and engaging in talks with different members of the staff, wanting to understand their perspectives and realities.

A room in Neimënster with a view on the fortress of Luxembourg (photo: AMH)

I had a planned for this residency to mostly work intensively and without distraction, diving into the research around my upcoming creation, Dreamer. Well… plans never match reality.

Arriving here, I was suddenly overwhelmed by all the exciting possibilities and potentialities this associated artist position could create and the workload that is related to it. In a way this was also a special week, because it was the beginning of this association and this involved a whole chunk of public relation work: press conference, press release and interviews. I always underestimate the amount of work and preparation this also needs. In the same way as when I am creating a dance work, I have also here to think about what I want to share with the audience. What are the right words to get my point across? Challenging but important!

Many hours I was caught by the administrational work in relation to all the upcoming projects and touring activities that needs to be organized and the time-consuming work related to writing applications for future works. This work follows me everywhere I go.

So, the days have flown by. I was like in a fever!

A place to work in Neimënster (photo: AMH)

Every day I spent more or less 8-10h in my spacious office. My thoughts were turning, my head spinning, my body flying, and my fingers tipping. I had to remind myself to slow down and take it step by step. I know this fever and I love to surf on it, it’s like a fire burning in me, but by moments it can also burn yourself!

Step by step

Pause – breathe in, breathe out

I became friends with a beautiful pigeon, visiting me every day at my window

Sleep

In relation to Dreamer I worked on getting an overview of what I have been collecting, reading and thinking so far in relation to the theme and to concretize my interest in it.

I have this practice of surfing through information, meaning that for several weeks or even months I dream about a theme, dwell on thoughts, read many different articles and books about related themes, look at movies and pictures, diving deep into the WWW. Heaven!

Inspiring books (photo: AMH)

I voluntarily take off on side-tracks and side-thoughts, tend to forget where I started from and take long detours. I love this phase where everything is possible, and nothing has to be concrete!

But soon I will be entering the next phase of Dreamer. End of the month I will start to work with my creative team in a residency in Denmark. So, this week it was necessary to go through all my notes, to sieve my ideas, refocus and formulate. Where lies my interest? What do I want to share with my collaborators? How to start?

“Yes, small things matter”

Also, I did spend some inspiring time on the stage of the performance hall Robert Krieps. The Premier of Dreamer will happen on this same stage in 10 months and I imagined the jet non-existing work in this space. I was dreaming about a carpet of smoke, dark blue light, a specific smell, a mysterious atmosphere and a concert in the historical archway. Afterwards I checked the technical possibilities with the technical director Julien. Into what kind of space do I want to invite my audience? How can we share the same space? How can we create a more intimate space?

Highly motivated !

I did my daily yoga and movement practice. Bringing thoughts into movement in order to not get stuck… I still got stuck several times in my head, but then took a walk along the river, swollen with water. Or consulted with my dramaturge Thomas Schaupp. So valuable, walks as well as talks!

First brainstorming for “Dreamer” (photo: AMH)

This week I saw several very spectacular cloud formations in the sky. Yes, small things matter.

Today I leave and I am so grateful for the possibility of coming back here on a regular basis. I already regret that my year is already planned with so many other projects and residencies, because I could easily stay a little longer. Arriving and departing is my lifestyle. I get excited to spin on the thought of getting more involved into the reflections and the artistic thoughts of this house and the whole topic of mediation around contemporary dance. Let see, what will be possible and what ways we will find, but for now I feel good, filled with ideas and possibilities. I guess that’s the way to go.

Anne-Mareike Hess

www.annemareikehess.com

 

 

Télécharger au format PDF
0 commentaire
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
Article précédent
Interview : Baptiste Hilbert présente “Shoot the Cameraman”
Article suivant
« Shoot the cameraman »  : le spectateur pris entre deux feux

Vous aimerez aussi

État des lieux de la danse contemporaine :...

7 janvier 2020

blanContact – Pour créer à travers le relationnel

19 avril 2018

CARTE BLANCHE – La danse dans le processus...

31 juillet 2018

Arrêts sur images: des lycéens en dialogue avec...

13 mai 2018

Season 1 / Episode 3 – Anne-Mareike Hess...

15 décembre 2020

Une bouffée d’oxygène pour les compagnies de danse

28 novembre 2019

CARTE BLANCHE – Les “Premier(s) Pas” de Rhiannon...

23 décembre 2019

Plate-forme AWA : cap sur 2020

5 juin 2018

Danser sous contrôle policier

24 juillet 2018

Season 1 / Episode 2 – Anne-Mareike Hess...

24 août 2020

Laisser un commentaire Annuler la réponse

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

Newsletter

Si vous voulez vous tenir informé(e) de l’actualité et événements importants concernant La Glaneuse, abonnez-vous à notre newsletter.

Vérifiez votre boite de réception ou votre répertoire d’indésirables pour confirmer votre abonnement.

Rester en contact

Facebook Email RSS

Recherche

La Glaneuse

La Glaneuse

Cliquez sur le logo pour en savoir plus sur le projet
de Marie-Laure Rolland

Articles populaires

  • La danse en décembre : entre tradition, magie et poésie

  • 1 danseur + 1 spectateur : à situation exceptionnelle, format hors norme

  • Retour à l’école pour les danseurs de Corps in Situ

Rendez-vous

  • Saison 2020-2021 : La danse revient en force

    14 septembre 2020

la glaneuse sur youtube

Youtube
  • Facebook
  • Youtube
  • Email
  • RSS

@2018 - LaGlaneuse.lu est hébergé chez OVH - Tous droits réservés sur les textes. Création du logo: Antoine Grimée - Politique de confidentialité


Retour en haut
Ce site utilise des cookies : En savoir plus.